loader-image
Portorož, SI
15:02,
temperature icon 9°C
Humidity 46 %
Wind 4 Km/h
Wind Gust: 0 Km/h

E-mobilnost v navtiki

E-mobilnost v navtiki

V avtomobilski industriji skoraj ni blagovne znamke, ki ne bi ponujala vsaj ene električno gnane ali hibridne različice svojega štirikolesnega predstavnika. Kako pa je z električnimi in hibridnimi plovili? Ali imajo vse ladjedelnice vsaj enega predstavnika, gnanega s pomočjo elektromotorja ali vsaj hibridno ponudbo? Odgovor je negativen. Ladjedelnice, ki pravzaprav nimajo veliko skupnega z avtomobilsko industrijo, na splošno nimajo široke ponudbe električnih plovil. V današnjem času gre torej za nišne produkte. Seveda relativno skromne ponudbe ne gre pripisati premajhni ozaveščenosti med navtiki, temveč temu, da je veliko rešitev na plovilih še vedno na začetku poti. Električnemu, vodikovemu ali kakšnemu drugemu alternativnemu pogonu pa se glede na vse ostrejše regulative povezane z motorji z notranjim izgorevanjem, vsekakor piše svetla prihodnost.

Električna plovila in oprema so v navtični industriji vsako leto bolj razširjena in bolj izpopolnjena. Po zaslugi zmogljivejših baterij in predvsem zaradi življenjskega sloga navtikov, ki običajno živijo v pametni hiši in vozijo električni avtomobil, pa postajajo vse bolj zaželena. Električna mobilnost mora postati in seveda že postaja način življenja. Pri tem pa vendarle velja izpostaviti poleg številnih prednosti tudi določene omejitve. Seveda izhajamo pri tej tezi samo iz predpostavke o uporabi električnih prevoznih sredstev in ne njihovi izdelavi in razgradnji oziroma uporabi in pridobivanju vedno bolj redkih naravnih materialov, potrebnih za izdelavo komponent električnih prevoznih sredstev.

V tem trenutku je električna infrastruktura na obali, ki bi bila namenjan polnjenju baterij v plovilih, še vedno tako skromna, da bi se za neko načrtno potovanje, kot denimo to lahko počnemo z električnimi avtomobili z odmerjenimi postanki, pri plovilih težko odločili. Veliko omejitev pri plovilih namreč predstavlja hranjenje električne energije in tako zelo zmogljivi akumulatorji energije, ki bi bili istočasno lahki. Kot vemo, igra teža pri plovilih precej pomembno vlogo. Pri uporabi in razvoju električnih plovili so kmalu ugotovili, da je ena od večjih težav poraba energije zaradi trenja trupa plovila ob vodno gladino ali odrivanje velike količine vode za plovbo. Vse to potrebuje velike količine energije in odgovor se je našel v sodobnih tehnologijah plovil na hidrokrilih. Predvsem, ko gre za zabavo in prosti čas, pomanjkljivosti pri plovilih s hidrokrili, praktično ni. Zanimivo je tudi razmišljanje največjih proizvajalcev motorjev z notranjim izgorevanjem, ob tem izvzamemo izvenkrmne motorje, kako si predstavljajo prihodnost brez njihovih produktov. Njihovi nedavno razkriti načrti predvidevajo, da do leta 2050 naj ne bi več uporabljali motorjev na fosilna goriva. Vsekakor so vsi napori usmerjeni k bolj prijazni uporabi plovil, tako do okolja kakor do uporabnikov. Kaj bo prinesla navtična prihodnost bomo še videli, vsekakor pa prihaja čas, ko moramo začeti aktivno skrbeti za svoja plovila in jih pripraviti na prihajajočo navtično sezono. 

Mirno plovbo želimo iz uredništva revije Val navtika.